Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@16:19:50 GMT

این هفته کجا تئاتر ببینیم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۶۹۶۴

این هفته کجا تئاتر ببینیم؟

نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه است و خبرگزاری برنا تماشای آن را پیشنهاد می دهد.

نمایش›باب اسفنجی کرگدن
۵۰,۰۰۰ تومان تعداد اجرا محدود - تازه ترین تولید گروه نمایشی بچه های شاهکار  

۱,۴۳۱   تئاتر مستقل تهران  یکشنبه ۲۲ تا ۲۷ تیر ۱۹:۰۰ ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بها: ۵۰,۰۰۰ تومان نویسنده و کارگردان: سامی صالحی ثابت بازیگران: مهرداد امانی دیدن همه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
.. طراح پوستر: رامین غلامی برجی روابط عمومی و تبلیغات: روژین ستاری

دیدن همه...

- اقتباسی از نمایشنامه «کرگدن» اوژن یونسکو و انیمیشن «باب اسفنجی»

یادداشت کارگردان:

چرا کرگدن یونسکو را با بازیگران نوجوان به صحنه می برم؟

یونسکو در نمایشنامه کرگدن بر «میل و شتاب عجیب بشر به بازگشت به پیش از تمدن، به غلبه خوی حیوانی بشر بر سرشت انسانی اش، به بازگشت بشر به باورِ قویتر حق بقا دارد» و مخاطرات این بازگشتها تأکید دارد. یونسکو در کرگدن، ناکارآمدی و پایان تمدن بشر را ترسیم می کند. تنها کسی که در نمایشنامه او کرگدن نمی شود از قضا یک قهرمان نیست. برانژه فردی ساده لوح، ترسو و منفعل است. او نمی تواند از تمدن دست بکشد. نمایشنامه کرگدن یک تراژدی مضحک ست. و شگفت که در نگاه یونسکو، تنها بشر باقی مانده روی زمین، یک انسان نرمال و با اراده و قوی نیست. برانژه یونسکو یک فرد گیج و ضعیف است.

اما بازگشت انسان به خوی حیوانی اش، برای کودک/نوجوان چه معنایی دارد؟! آیا کودک/نوجوان می خواهد به حیوان تبدیل شود و نمی تواند؟ همچون برانژه! آیا با این فرض که چون کودک/نوجوان ضعفهای برانژه را ندارد و در نتیجه نمایش از تراژدی عبور کرده و کمدی و امیدوار کننده می شود؛ پیشنهاد جایگزینی برانژه با یک کودک/نوجوان پیشنهاد مناسبتری ست؟ آیا کودک/نوجوان می تواند آگاهانه کرگدن شدن را نپذیرد؟ اگر این کار را می کند؛ دلیل و توجیهش چیست؟

کودک و کرگدن شدن:

کودک مسخ را مسئله ای عینی می داند نه ذهنی و روانی! برای او مسخ یک موقعیت فرضی یا تفسیر یا انتزاع از واقعیت موجود نیست. بلکه برای کودک مفهومی که بزرگسالان آن را به مسخ تعبیر می کند معادل مفهوم «تبدیل» و «شدن» است. کودک به هر چیزی که دلش بخواهد تبدیل می شود: به پلیس، به فضانورد و به یک حیوان! اما انسانیتش را در این تبدیل از دست نمی دهد؛ بلکه تنها به امکانات آن موجود مجهز می شود. یعنی او هنگام تبدیل قابلیت این را پیدا می کند که زیر آب زندگی کند، پرواز کند، پرزورتر شود و... کودک امروز با مفهوم «تبدیل شدن» به خوبی آشناست و اکثرجاها «تبدیل شدن» را دوست دارد. نمونه ای از قهرمانان محبوب او که تبدیل می شوند اینها هستند: «بن تن، ترنسفورمر، تیتان ها، باب اسفنجی و ...» اما نکته اینجاست که کودک هم دوست ندارد که به حیواناتی که از آنها هراس دارد؛ تبدیل شود. کرگدن می تواند یکی از این حیوانات باشد. چرا که کودکان ایرانی تجربه روشنی از حیوان غیربومی و کمتر دید شده کرگدن ندارند. پس تبدیل به کرگدن شدن، برای کودک ایرانی (و نه آفریقائی یا هندی) نزدیک به همان چیزی ست که یونسکو در نمایشنامه اش نظر داشته است. برای کودک ایرانی، کرگدن شدن نه تنها خوب نیست که دهشتزا و مضر هم هست!

نوجوان و کرگدن شدن:

مسخ برای نوجوان اما چه معنایی دارد؟ چیزی شبیه معجزه یک شبه و چیزی شبیه به سقوط یک شبه! نوعی تبدیل خارق العاده و ناگهانی! یا دلخواه و مورد تائید نوجوان یا همسو با هراسها و دلهره های او! مسخ برای نوجوان تبدیلی دو لبه است که قطعیتی در مفید یا مضر بودن آن نیست. نوجوان ایرانی برخلاف برانژه از همان ابتدا آگاهانه انتخاب می کند که تبدیل نشود! اما چرا؟ چرا او نمی خواهد؟ تأکید نمایش باب اسفنجی کرگدن بر همین نخواستن است. نوجوان ایرانی خود نمی داند چرا نمی خواهد همچون بقیه جامعه- به خصوص بزرگسالان- تبدیل شود. چرائی این موضوع در طول نمایش مورد بررسی قرار می گیرد.

تیرماه ۱۳۹۹

خلاصه: عده ای نوجوان و جوان گوشه ای از شهر، یک بازی نمایشی را ترتیب داده اند. بازی آنها تلفیقی از نمایشنامه «کرگدن» اوژن یونسکو و انیمیشن «باب اسفنجی» ست. در دنیای زیر آب، بنا به دلیلی نامعلوم، همه از جمله دوستان و آشنایان باب اسفنجی یکی یکی تبدیل به کرگدن می شوند. هیچ کاری از دست باب اسفنجی ساخته نیست. او نه تنها نمی تواند دوستانش را از «تبدیل شدن» منصرف کند که مورد تمسخر و استهزاء آنها هم قرار می گیرد. همه باب اسفنجی را سرزنش می کنند که چرا به کرگدن تبدیل نمی شود. در انتهای نمایش باب اسفنجی...

- از همراه داشتن فرزندان زیر ۱۰ سال خودداری نمایید.

نمایش›ښځه (زن) شزه

خرید بلیت

۳۵,۰۰۰ تومان  

  کمتر از ۱,۰۰۰   عمارت نوفل‌لوشاتو - سالن ۲  ۲۵ تیر تا ۱۵ مرداد ۱۹:۳۰ ۱ ساعت بها: ۳۵,۰۰۰ تومان

نویسنده و طراح حرکات: امین غلامی‌

کارگردانان: امین غلامی، عارف غلامی

تهیه کننده: مصور نیکویی

بازیگران: نسرین حیدری، فردین حبیبی، فرزانه حکیمی، زهرا حسینی، سمیرا نظری، فاطمه خادمی، حلیمه حسینی، گلی قاسمی، زینب مقصودی

دستیار کارگردان: زهرا فرج

مشاور حرکات و بدن: مرضیه شاطر طوسی

طراحی نور: امین و عارف غلامی

اجرای نور: شفیق محمودی

دستیار تهیه کننده: نرگس وفایی

گرافیست: محمد عاشوری

ساخت و اجرای موسیقی غرب: مانی ابراهیمی، مریم سیمرغ، بهروز بهراد

ساخت و اجرای موسیقی شرق: محمد غلامی، سلیم غلامی

ښځه و یا( شزه) کلمه اییست به زبان پشتو به معنی (زن) زبان پشتو در کنار زبان دری(فارسی) یکی از دو زبان های اصلی کشور افغانستان است. ښځه، از زندگی زنان افغانستان برایتان می‌گوید، تلخ و شیرین با دهانی بسته. ښځه، تلاش می‌کند تا ما را با حقیقت روبه رو کند تا یک بار دیگر اتفاقات گذشته را مرور کنیم و ببینیم که کجا، کی، و چگونه چشمان خود را بستیم و سکوت کردیم ! ښځه، نمی‌خواهد چیزی را قضاوت کند فقط سعی می‌کند که خود را از اعماق وجودش بیرون بکشد و به زبان بیاورد. ښځه به دنبال خودش می‌گردد، کسی که سال هاست به همه چیز عادت کرده و خودش را فراموش کرده است و شاید منتظر تلنگری باشد تا خود را دوباره پیدا کند. امین غلامی

 

نمایش›فقرات بی ستون
۳۵,۰۰۰ تومان تعداد اجرا محدود  

  ۱,۴۳۰   عمارت روبرو  از ۱۱ تیر تا ۲۵ مرداد فقط روزهای شنبه ۲۰:۳۰ ۱ ساعت بها: ۳۵,۰۰۰ تومان طراح: کاوه ستاریانوشیروان آریامیلاد شجره کارگردان: میلاد شجره تولید: آف استودیو با همکاری: خانه هنر مَد اجراگران: کاوه ستاریانوشیروان آریامیلاد شجره گرافیک: شکوه احمدی لباس: باران کوثری دستیار: دارا نیکوکار مشاور طرح: جاوید قائم مقامی مجری طرح: رها جهانشاهی‌

 

نمایش›پنهان خانه پنج در
۳۰,۰۰۰ تومان تخفیف دانشجویی با کد tiwallstudents    

  ۳,۲۳۹   تالار مولوی - سالن اصلی  ۰۵ تا ۲۷ تیر ۲۰:۳۰ ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه بها: ۳۰,۰۰۰ تومان نویسنده: حسین کیانی دراماتورژ: محمد امیریاراحمدی کارگردان: آرش فلاحت پیشه بازیگران: علیرضا رشیدی دیدن همه... طراح لباس: پریدخت عابدین نژاد طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی طراح نور: احسان فلاحت پیشه مدیر اجرا: مرتضی حقیقت بیان مجریان گریم: احمد نگهبانمژده زادمهر دستیار طراح صحنه: محمد حسن درباغی فرد گروه ساخت دکور: احمد بابائیانمصطفی جمالیمحمد حسن درباغی فردحمید برنافرزاد چوپانیمحمد کیالها

دیدن همه...

خلاصه: "درس اول این بود که نترسید از آنچه با آن می ترسانند، در زمانه‌ای که آگاهی برای زنان جرم محسوب می‌شد عطری جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمه‌ها و درآخر بیگانگان و مغول‌ها بر آنها وارد می‌شوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند.

توجه مهم: با توجه به اینکه محیط باز روبروی سالن بخشی از محیط دانشگاه تهران است، کشیدن سیگار در این محیط ممنوع است.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر شهر تئاتر مستقل عمارت نوفل لوشاتو کودک نوجوان باب اسفنجی امین غلامی کرگدن شدن برای کودک دیدن همه ۱ ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود